Елена Николова е директор Общности и член на борда на Bulgarian Angels Club - първата българска мрежа за бизнес ангели, която инвестира в стартиращи компании на ранен етап. Предприемач с повече от 10 години опит в стартъп екосистемата. Съосновател на общността за жени предприемачи FEB, която подпомага образователни срещи на жените в местната стартъп екосистема. Програмен архитект на Beyond pre-accelerator. Селектирана е в класацията на Forbes Bulgaria „30 под 30“. Съавтор на книгата „София в света на предприемачеството“ и посланик на TEDxVitosha. Натрупала е международен опит като част от програми за предприемачество и лидерство в САЩ и Азия. Със страст се включва в такива инициативи у нас като доброволец, лектор и ментор.
Елена има бакалавърска степен по международни отношения от Софийски университет Св. Климент Охридски, където завършва и магистратура Управление на европейски проекти. През 2013 г. участва в лятната Mini-MBA програма на Babson College в Уелсли, Масачузетс. През 2022 г. се включва в Georgetown Leadership Seminar на Georgetown University Walsh School of Foreign Service във Вашингтон, а през 2024 печели Fulbright тримесечна стипендия по темата за женско предприемачество.
Има десетки сертификати от обучения, между които Measurement & Management for the SDG, Creative Thinking: Techniques and Tools for Success, Innovation and Creative Thinking, Dare to Scale | Growth Program, Conflict Management the Shaolin, WayProject Management.
Как започна твоята история на предприемач?
- Бих казала още 2012 г. , когато като част от екипа на г-жа Гергана Паси направихме Национална дигитална коалиция и стартъп advisory board - тогава за първи път чух думата стартъп. На практика се запалих по темата през 2014 г. след участието ми е лятната предприемаческа програма в Babson College. Тогава разбрах, че можеш да се научиш на предприемачество. Завърнах се в България и заедно с още няколко алумни от програмата стартирахме ESCREO.
Какво, което като ментор казваш на всеки начинаещ предприемач, ти се искаше да знаеш преди години, когато ти започна?
- Обърни внимание на твоите съоснователи - каква е визията ви и какво искате да постигнете. Гледате ли в една посока и искате ли едно и също от бизнеса?
Взимай решения по-бързо - бързината е най-важна, а не грешките, които несъмнено ще направиш по пътя.
Иска ми се някой да ми беше казал, че да си успешен предприемач е дълъг път - отнема до 10 години и е нужно много постоянство и търпение.
В многото проекти и инициативи работила ли си с академични предприемачи, които искат да стартират компания на базата на научните си разработки?
- Най-много работя с академични предприемачи като част от Beyond pre-accelerator-a. Като добри пример бих споменала Филип Ангелов, български изследовател в областта на биомедицината в Дания. Създава Nanostic - устройство за бързо тестване на протеинови биомаркери, както и д-р Наталия Конова, ендокринолог и фармаколог. Основател на Amira Meditech/ AskTheCP, платформа, която цели да намали антибиотичната резистентност в болниците.
Как се развиват тези компании сега?
- Филип точно се завърна от Entrepreneurship World Cup, която се състоя в Саудитска Арабия - той беше един от 100-те стартъпа, които можеха да презентират идеята си на форума. А Amira Health също се развива много добре, като вече работи много сериозно с няколко болници. Отделно Наталия участва в международни форуми навсякъде по света и е посланик на предприемачеството сред хората на науките и младите студенти по медицина.
Кое е най-голямото предизвикателство пред бизнес ангелите, когато пред тях презентират студенти от естествените науки или млади учени?
- Ангелите искат да видят посветени хора с доказан опит, че могат да работят заедно като екип - като си студент, рядко имаш възможността да посветиш цялото си време и внимание на развитие на бизнеса си. Това е предизвикателство.
За младите учени проблем е, че не могат да транскрибират научната идея в бизнес - често не виждам емоция и страст в езика на тялото и енергията, която учените имат по време на пичинг или разговори с потенциални инвеститори.
Какво е най-важното, което трябва да знаят предприемачите в науката преди среща с бизнес ангели?
- Предприемачите в науката се фокусират предимно върху науката, а когато разговарят с бизнес ангели, трябва да обясняват, че познават своя пазар - кой е техният потребител, плащащият клиент, как се развива пазарът, растящ ли е и т.н.
Винаги е добре екипът да се състои от хора с различни умения и сила така че препоръчвам предприемачите да направят екип, който да показва тяхното предимство и добра колаборация.
Как трябва да се подготвят за срещата?
- Първо трябва да знаят какви са очакванията на бизнес ангелите и как работи рисковият капитал. Трябва да знаят, ако е възможно, в какви сектори инвестират ангелите, имат ли фокус. Трябва да подготвят своя pitch deck, да разбират добре каква инвестиция търсят и каква е тяхната оценка.
По какви критерии ще бъдат оценявани екипи, които още нямат създадена компания?
- За да се случи инвестиция, при всички случаи трябва да има регистрирана компания.
Най-добре е иначе идеята да покаже някаква валидация - писма за интерес, а ако може да се вземат и реални пари още по-добре. Човек трябва да бъде изобретателен и креативен. Най-важното, което ще искат да видят потенциалните инвеститори е валидация, че съществува реален проблем, че клиентът реално е готов да плати и че имат добър екип, който е готов на всичко, за да превърне идеята в успешен бизнес.
Ако вече има регистриран стартъп какво оценявате?
Отново ще се гледа т.нар. “traction” - резултатите до този момент, измерени през брой потребители, клиенти или писма за ангажираност. Зависи, разбира се, какъв е бизнесът. Ще се оценява големината на пазара - растящ ли е, какви са конкурентите и какво е конкурентното предимство. Кой участва в екипа, на лице ли са всички необходими умения и експертиза в екипа, има ли ментори, advisory board.
Не рядко докторантите, които подготвят стартъп се стъписват, като разберат, че от тях се очаква не просто да развиват разработката си, но и да започнат да печелят. След колко време и каква възвръщаемост очаквате?
- Не е важна толкова печалбата, колкото оборотът - важно е да има растеж на оборота и е добре той да бъде експоненциален. В зависимост от бизнеса достигането на т.нар. breakeven може да отнеме 1,2,3 години. Възвръщаемостта към инвеститорите се случва след 5-7-10 години, когато бизнесът а) излезе на публичната борса или б) има събитие “exit” - придобиване от друга компания примерно. Размерът на инвестицията се очаква да бъде от 6 до 20 пъти на направената първоначална инвестиция.
На какво искаш да научиш участниците в Предприемачи в науката?
- Да бъдат емпатични, да опознаят клиентите си, да научат езика на инвеститорите и да не се притесняват да говорят за пари. Да не се страхуват, че ще “загубят” иновацията си или че някой ще им открадне IP-то.
Благодаря ти! Очакваме те в Предприемачи в науката 2024.
Програмата и другите лектори на Предприемачи в науката 2023 - тук.