Аз съм Цветомир Гечев и за себе си мога да ви кажа, че съм инженер, изследовател, или спортист, но смятам, че най-важното е това, че съм предприемач! Вярвам в този аспект от своята идентичност и затова винаги действам в унисон с него – все търся, любопитствам и предприемам.
Моята научна работа е свързана с изследването и прилагането на водородните технологии, алтернативните горива и задвижвания в транспортния и енергетичния сектор. От особен интерес за мен са горивните клетки – електрохимични устройства с висока енергийна ефективност, които не отделят вредни емисии при работата си и всъщност представляват една от малкото възможности на човечеството за бъдеще с чиста енергия.
Моята въздействаща бизнес идея е да създам допълнителен мощностен агрегат, който да бъде използван основно в тежкотоварния транспорт, в моменти, когато автомобилът не се движи, но е необходимо електричество за захранването на ел. консуматори, използвани от шофьора. Това е т.нар. idling, най-често прилаган по време на почивката на шофьора, при който двигателят на автомобила работи в неефективен режим, за да създава необходимото електричество, но така консумира допълнително гориво, замърсява, а също така създава шум. Допълнителният мощностен агрегат в моята идея използва метанолова горивна клетка. Метанолът е алтернатива на водорода в този вид горивна клетка, като той всъщност може да бъде синтетично синтезиран именно чрез зелен водород и въглероден диоксид. Неговото основно предимство е, че при стандартна температура е в течно състояние и се съхранява като конвенционалните горива.
Моят продукт се казва methakyp. “Metha” от “methanol”, но също така “meta” в гръцкия език се използва за представка и означава „след“, „над“, като олицетворение на следващия етап на развитие в науката и техниката, навлизането на нови еко технологии като горивните клетки. “Kyp” от гр. ез. “Κυψέλη” – чете се “кипсели” – “пчелен кошер”, олицетворяваща свързаността и гъстотата на пътната мрежа и работата на пчелите, създаващи благо, по същия начин като автомобилите.
Продуктът ми ще бъде компактен, достъпен и лесен за работа. Също така ще бъде и лесен за монтаж, както на новопроизведени, така и на употребявани автомобили.
Проблемът, който решавам е проблем на транспорта, но е и сериозен обществен проблем. Според Европейската комисия, камионите в ЕС генерират повече от една четвърт от общите емисии на въглероден диоксид при сухоземния транспорт и около 6% от общите емисии от всякакви видове дейности (вкл. промишленост, отопление и др.). Успоредно с това около 77% от вътрешноконтиненталния транспорт в Европа се осъществява с камиони и отрасълът създава поминък за милиони хора – от проектирането и производството на тези превозни средства до осъществяването на складови дейности. С methakyp предлагам да се намали замърсяването, без да се ограничи отрасълът.
Уникалното в моята разработка е това, че досега такъв вид агрегат, или система, не е прилаган в тежкотоварния транспорт. Сравнителното предимство на България и на Европа като цяло е, че има много силно развит и голям транспортен сектор, където идеята ми да бъде приложена. И всъщност дори и малки подобрения в сектора биха имали огромно влияние.
Моите клиенти са не само мои клиенти, но и потенциални партньори. Това са хората, които ще дадат живот на моя продукт и ще диктуват как той се променя във времето.
Моят екшън план предвижда… да създам екип от амбицирани специалисти, с които да осъществя своя проект на прототипно ниво. След това ще го тестваме в реална среда, за да потвърдим резултатите от симулациите и тестовете в лаборатория. После ще атакуваме пазара и ще търсим развитие на проекта чрез производство и внедряване в цели флотилии от тежкотоварни автомобили.
Най-много се гордея с адаптивността си. Независимо колко велик и гениален е проектът ти, ако не умееш да се адаптираш и действаш спрямо промените, то никога няма да си успешен предприемач.
В науката мечтая, въпреки че съм автомобилен инженер, да създадем по-ефективен, безопасен и щадящ природата вид транспорт от съвременните. Може би това ще бъде телепортацията, или пък не, защото тя ще отнема повече енергия, кой знае? Все пак, моментът, в който автомобилите и улиците изчезнат, ще бъде повратен в човешката история, по същия начин, като моментът, в който са се появили.
Моето бъдеще като предприемач в науката ще бъде със сигурност приключенско и изпълнено с изпитания. Обичам да се предизвиквам, да експериментирам, да създавам, а предприемачеството отъждествявам именно с тези действия. То е за мен и свобода - свобода да допускаш ти самият грешки, но да продължаваш да работиш към успеха. Свобода от рутината, от нормите, свобода да вървиш по свой план, но да носиш работата винаги и навсякъде със себе си. А науката придава пъстрота на всяко предприемаческо начинание. Надявам се да бъда пример за по-младите от мен инженери да вярват в себе си, в идеите си и също така като мен да търсят предизвикателството и свободата.
Повече за работата на Цветомир Гечев като носител на докторантската стипендия на фондация Карол Знание - тук.
Другите участници в Предприемачи в науката - тук.