Инж. д-р Илиян Попов е главен асистент в Института по Електрохимия и Енергийни Системи при БАН, доктор по Електрохимия и магистър по Електрохимия и защита от корозия, инженер-химик, завършил ХТМУ.
По време на презентацията си в конкурса Предприемач в науката той показа създадени модели на системата с авторски дизайни, оптимизирани за приложенията им. Освен с прототипите, победителят в конкурса провокира журито като покани всеки от членовете му да предложи приложение за батерията и цена.
Въпреки, че още няма регистриран стартъп, предприемчивият учен вече е водил разговори с държавни и частни фирми в Австрия, като потенциален пазар на Oxymet . Със средствата от наградата предвижда да довърши физически втория, по-голям модел на системата Магнезий-Въздух, предназначен за задвижване на малки електромоторни лодки с мощност до 1 кВт, които биха намерили пазар в Западна Европа.
Инж. Попов представи анализи, които показват, че енергията потребявана от човечеството ще продължава да расте. 80% от сегашната енергия се добива чрез фосилните горива и затова се търсят нови източници. Предлаганата технология Магнезий – Въздух има значително по-висока енергийна плътност, спрямо конвенционалните батерии и използва като електролит солена или морска вода, което я прави и безопасна за използване. Като аргумент в полза на комерсиализацията на разработката се посочва и достъпността на магнезия, който е 1000 пъти по-разпространен в земната кора и океаните в сравнение с лития.
Оригиналната технология за производство на газо-дифузионни електроди е разработена в България през 70-те години. Те са доказали своята ефективност по време на българските експедиции до Хималаите и в български електромобил.
Амбицията на екипа е да създаде реален продукт, който през 2022 г. вече да се предлага в Западна Европа за речно/морски транспорт, водни/подводни дронове и водолазно оборудване. Приложението на екологичната батерия може да бъде много по-широко и да се използва в обекти, лишени от конвенционални електроенергийни източници - хижи, заслони; телекомуникационни и радиолокационни станции; военно-транспортно оборудване; медицинско оборудване.
3D принтер за батерията Магнезий-Въздух Oxymet
Два месеца след като получи наградата Предприемач в науката, в Института по електрохимия и енергийни системи гл.ас. д-р Илиян Попов започна да изработва на 3D принтер първите експериментални клетки метал-въздух.
Принтерът е Prusa i3 MK3S и е един от най-добрите в този клас. Закупен е със средствата от наградата на фондация Карол Знание, казва Илиян Попов. В конкретния проект използването на тази технология ще улесни проектирането на корпуса, изработката и извън лабораторното валидиране на комерсиалните прототипи на батериите магнезий-въздух.
„Ще тестваме различни инженерни решения и полученото знание ще ни позволи да останем конкурентноспособен екип, въпреки ограниченото финансиране. Ще можем да изпробваме и нови идеи за други системи метал-въздух“.
Предприемачът в науката се надява след прототипите да използва 3D принтера за дребно серийно производство. Следващият етап ще е работата за краен комерсиален продукт с перфектен облик. Основната цел е създаването на индустриална батерия магнезий-въздух, която ще има конкретно приложение за задвижване на лодки.
3D принтирането е технология, която ще замени дългия и скъпоструващ конвенционален процес на разработка и проектиране на новото изделие. Конвенционалната технология на разработка включва използване на формовъчни (леене, щамповане) или отнемащи материал (струговане, фрезоване, пробиване) методи. За това се изискват специално обучен персонал и скъпи машини. При 3D принтирането се използва сравнително евтин материал, най-често различни видове пластмаса, с който чрез разтапяне се формова крайното изделие, обяснява Илиян Попов.
Според него тази технология е особено полезна за единично и дребносерийно производство, тъй като позволява бързо и евтино да се направят прототипи на крайното изделие, за да се открият грешки, направени по време на проектирането. Така се коригират недостатъци преди масовото производство, когато вече икономически би било нерентабилно отстраняване на дефекти, които може да са фатални за целият проект.
За технологията Метал-Въздух и за работата по проекта Oxymet, победителят в конкурса Предприемач в науката разказва в следващото видео.