Аз съм инициативна, отговорна и търпелива. Обичам да се занимавам с коучинг, кариерно ориентиране и предприемачество. Казвам се Десислава Александрова и съм докторант в ЮЗУ Неофит Рилски Благоевград, освен това съм сертифициран коуч, кариерен консултант и учител.
Моята научна работа… Темата на дисертацията ми е „Коучинг за кариерно ориентиране в обучението по технологии и предприемачество“. В тази връзка през 2020/2021 и 2021/2022 учебни години проведох педагогическо изследване в VIII и IX клас. Целта на изследването е да се проучат възможностите на коучинг технологията в обучението. Резултатите от изследването доказват, че коучингът подпомага формирането на кариерни нагласи за проучване и планиране на кариера. Това влияние се изразява най-вече в осъзнаването на значимостта на проучването на различни информационни източници, различните професионални пътища, познаването на различни аспекти от предпочитаната работа (условия на труд, задължения на хората, които практикуват определена професия, образование и подготовка, пътища за упражняване на определена професия и необходимите способности за упражняване на определена професия). Също така, осъзнаване на значението за планирането на кариера, което в тази възрастова група се свързва с общия желан краен резултат, без детайлизиране на конкретни негови очертания.
Моята въздействаща бизнес идея е да създам образователен център Иновации в час. Неговата основна дейност е разработване на проекти за формалното и неформалното образование. Основна цел на центъра е подобряване качеството на предоставяната образователна услуга в средните училища. Първата иновация е свързана с превръщането на дадено училище в иновативно, чрез прилагане на коучинг в работата на педагогическите специалисти. Съществуват различни определения за коучинг, като общото между тях е, че коучингът е насочен към разбиране на настоящето и проектиране на бъдещето. Това е процес на взаимодействие между партньори, в който коучът не дава съвети, препоръки, не критикува и не оценява, тоест, това е недирективен процес.
Моят продукт е обучение на педагогически специалисти в коучинг умения и нагласи.
Проблемът, който решавам, е свързан със Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021 – 2030), където е посочена визията за българския учител през 2030 година. Той е компетентен, подкрепящ, диалогичен, отворен за иновации, с мисия да мотивира и да вдъхновява децата, да им помага да изграждат компетентности, които да прилагат в различни житейски и професионални ситуации, да подпомага изграждането на критично и аналитично мислене на учениците, както и да подкрепя творческото, личностното и емоционалното им развитие. Изграждането на тази визия ще помогне за решаването на посочените от Националния инспекторат по образование насоки за подобряване на дейността на инспектираните училища в област Образователен процес, а те са:
73,29% развиване на умения у децата/учениците за работа в екип, 56,16% формиране и развиване на умения за самооценка, самокритичност и самоусъвършенстване и 50,68% прилагане на иновативни подходи, техники, технологии и методи.
Уникалното в моята разработка, е че става въпрос за подобряване на уменията и нагласите на педагогическите специалисти.
С това се решава един от основните проблеми в образованието – да се научат учениците да учат – самостоятелно да намират, придобиват и анализират необходимите знания, да могат да ги обобщават, систематизират и структурират.
Характерно за коучинг позицията на учителя в учебния процес е създаването на подходяща образователна среда, субект – субектни отношения, активно слушане, задаване на въпроси, които провокират мисленето, емоционална интелигентност и всичко това за да се повиши осъзнатостта и отговорността на учащите се. Въпросите и интелектуалната работа с учениците ги карат да намерят отговорите и да поемат отговорност за решенията си, да се фокусират върху бъдещето, а не върху миналото, и да намират решения, а не да се затормозяват с проблеми. Формира се нагласа за учене и развитие, чрез принципите, според които
промяната и развитието са не само възможни, но и неизбежни, а всеки разполага с необходимите ресурси за това. Ученикът е добър, пълноценен, интелигентен, силен, способен, умел и талантлив.
В основата на всяко действие на ученика стои някакво положително намерение, така че основната задача на преподаването е да помогне на ученика да разбере себе си, да разбере проблемите си и да мобилизира вътрешните си сили и способности, за да ги реши и да се развие.
Моите клиенти са педагогическите специалисти в средното училище.
Моят план за действие предвижда сформиране на екип, който да проведе дългосрочно обучение на педагогически специалисти от едно училище с прилагане на коучинг в работата им.
Най-много се гордея с дъщеря си, защото е изключително креативен млад човек. Името на този проект е нейна идея.
В науката мечтая да продължа да търся иновативни образователни технологии, които имат практическо приложение. Мечтая и всички училища в България да приложат коучинг в работата си, защото с помощта на коучинга се развива личността на ученика.
Моето бъдеще като предприемач в науката е да продължа да предлагам иновативни образователни технологии на педагогическите специалисти.
Кои са другите участници в Предприемачи в науката 2022 - тук.