Инж. Калин Николов е съосновател на технологичния стартъп Техноватори, който разработва технологията за намаляване на емисии. До момента компанията има изработени няколко оксиводородни клетки, с които постигат намаляване на обема на отработените газове и консумацията на гориво. Декарбонизаторът произвежда оксиводород, който през всмукателната система на двигателя участва в горивния процес. Като допълнителен източник на енергия, газта води по по-ефективно изгаряне на горивната смес и съответно до намалени емисии.
„След валидиране на резултатите и оптимизиране на работата на клетките, нашата основна цел е изграждането и внедряването на такива клетки в корабни двигатели. Ефектът от намаляването на емисиите там ще бъде най-осезаем, а и самата корабна индустрия е под голям институционален натиск да намали вредните газове“,
разказва инж. Николов. Той добавя, че по този начин разработката им постига две от целите на ООН за устойчиво развитие – повишена енергийна ефективност и по-ниско ниво на парникови газове.
Освен работата по проекта за декарбонизатора, с ТУ-Варна създава отделна лаборатория за изследване производството на водород и водородни производни (HyLab), като изцяло ново направление в университета. Тази лаборатория ще даде възможности за създаване на готови експериментални модели за тестване и анализ на водородно оборудване, ще въвежда студентите във водородни технологии чрез практически методи и работа с бизнеса, ще позволи събиране на данни за ефективността на водородно оборудване, които ще позволят ефективно проектно планиране.
"В науката мечтая да помогна на развитието на съвременното обучение в университетите. Първата стъпка е HyLab. Научните ми разработки винаги ще бъдат подбрани така, че да са приложими в практиката и да бъдат реализуеми като бизнес начинание".
„Транспортният сектор е от основните замърсители след енергетиката. Делът на въглеродните емисии се равнява на 16% от общия дял на парниковите газове. Преходът към по-чист транспорт според най-добрия сценарий ще се случи след около 50 години. Собствениците на транспортни компании са принудени инвестират милиони евра, за да покрият изискванията на международните организации. Нашето решение може да бъде достъпно още сега и да доведе до редуциране на емисиите в атмосферата. А декарбонизацията на производството на водород е възможно да се осъществи посредством използването на електроенергия, получена от възобновяеми енергийни източници чрез електролиза на водата“, казва инж. Николов.
Реализацията
Първият прототип на Decarbonizer беше създаден и инсталиран на автобус на община Дългопол в началото на 2022 г. Това позволява да се правят измервания в реална среда извън лабораторията. До края на годината екипът на Техноватори се надява, че ще има възможност да монтира прототип и на малък кораб.
Преди това обаче ще бъде разработена система за профилактика, която ще позволи да се намалят въглеродните отлагания вътре в двигателя и така да се побори работата му и да се удължи животът му. В най-скоро време ще е готов прототип на машината за водородно почистване. Устройството ще се монтира в сервиз на автомобили, за да се тества и докаже ефекта от профилактиката.
Вижте какво още разказват създателите на Техноватори и декарбонизатора Калин Николов и Михаил Симов.
Носителят на наградата Предприемач в науката в момента е докторант в Техническия университет във Варна. Завършил е бакалавърска, и магистърска степен от Икономически университет – Варна – счетоводство и контрол и МИО, а от ТУ-Варна – като електроинженер, специалност ВЕИ.