Цветомир Гечев е носител на докторантската стипендия на фондация Карол Знание за 2023 година. Той е редовен докторант в Технически Университет – София, Факултет по транспорта. Темата на дисертационната му работа е „Изследване на възможността за намаляване на CO2 емисиите чрез комбиниране на горивна клетка и двигател с вътрешно горене“. Научни ръководители са доц. д-р инж. Пламен Пунов и доц. д-р инж. Златина Димитрова.
От края на ноември 2021 г. е инженер по проект „Национален център по мехатроника и чисти технологии“, където участва в окомплектоването на експериментален стенд за изпитване на ДВГ, а от май 2023 г. работи по проект на „Изследователски университет“ в направлението „Мехатроника, чисти технологии, кръгова икономика и управление на ресурсите“.
По програмата Еразъм+ за студентска мобилност е участвал в разработването на автомобилна каросерия в AUFEER DESIGN s.r.o., отдел „Каросерии“ в Млада Болеслав, Чехия. По същата програма има стажантска практика в сферата на автомобилната техника и двигателите с вътрешно горене в Univerzita v Žiline, Факултет по машиностроене, Жилина, Словакия. Тази година отново посещава същия факултет в университета, където работи със софтуерния продукт Ricardo Wave за симулация на ДВГ.
Завършил е бакалавърска и магистърска степен в специалността Транспорта техника и технологии, квалификация Машинен инженер, в ТУ – София.
Има повече от дузина участия в международни научни форуми и не по-малко награди. Носител е на златен медал за отлични резултати, постигнати във висшето образование в ТУ-София и отличие за високи постижения в образованието и личностното развитие в професионално направление Докторант на годината, приз Студент на годината 2021.
Участва в кандидатстудентски студия и репортажи на ТУ - София за популяризиране на обучението във Факултет по транспорта, за популяризиране на студентските клубове и за представяне на резултати от проект „Студентски иновационен хъб“, финансиран от научноизследователския сектор (НИС) на ТУ-София.
Всичко е възможно, когато имаш съмишленици в идеите си
В началото на годината спечели конкурса за докторантската стипендия на фондация Карол Знание в много силна конкуренция. Какво ти донесе този успех?
- Това е един престижен конкурс, при който конкуренцията наистина беше на ниво. Успехът от конкурса ме накара да вярвам по-силно в себе си и в това, което правя, и ми показа, че всичко е възможно, когато имаш съмишленици в идеите си. Също така успехът донесе повече гласност на работата ми и така се разшириха контактите ми с бизнеса.
Какъв е напредъкът по изграждане на експерименталния стенд?
- Работата по стенда за мен е много интересна, защото изграждам реална работеща система от нулата по собствен дизайн. В началото на годината стендът беше само 3D модел. Оттогава досега успях да сглобя алуминиевата подвижна рамка за стенда, монтирах на нея двигателя и го оборудвах с някои от възприемателите – възприемател за налягането в цилиндъра, възприемател за положението на коляновия вал, температурен възприемател. Монтирах дебитомер за постъпващия през пълнителната система въздух и модифицирах изпускателната система, за да отвежда отработените газове извън рамката на стенда. Успях да проектирам и да произведа на 3D принтер няколко планки и приспособления за монтаж на възприемателите, а други поръчах да бъдат изработени от метал и в момента ги очаквам.
По време на конкурса анонсира подготовка на научни публикации въз основа на изследователската работа. Какви публикации успя да завършиш?
- От началото на годината досега имам две успешно завършени публикации. Едната от тях е свързана с термодинамичния анализ на системата с твърдооксидна горивна клетка. Тя е предимно съсредоточена върху това да определи енергийния и масовия баланс на спомената система, както и да зададе количеството енергия и посоката на топлинните потоци в нея. Другата водеща тема в публикацията е влиянието на някои от работните параметри на изследваната клетка върху термодинамиката на системата.
Втората публикация изследва обзорно възможността за използване на горивните клетки като спомагателен мощностен агрегат (auxiliary power unit) в тежкотоварните автомобили. Този агрегат намалява вредните емисии, като работи вместо ДВГ в моментите, в които автомобилът е спрян, но шофьорът използва ел. консуматори в кабината.
Представих и двете публикации на международната научна конференция „ЕКО Варна“, проведена през май в морската столица. Предвидено е индексиране на публикациите в базата данни Scopus. Предстои ми завършването и представянето на още няколко научни публикации до края на годината.
Връщането ти през юни във Факултета по машиностроене на университета в Жилина с какви проекти беше свързано?
- Тази година през юни имах възможност като докторант да взема участие в краткосрочна Еразъм+ мобилност в рамките на една седмица. В Жилина работих със специализиран инженерен софтуер Ricardo Wave за симулация на двигатели с вътрешно горене, който ми е полезен за дисертационната работа. Освен това, се запознах с радиоуправляем автомобил, работещ с водородна горивна клетка – FCAT30, който е притежание на колегите от Жилина. Автомобилът е част от комплект за обучение на ученици и студенти H2Hybrid Automotive Trainer, безценен помощник в упражненията за демонстриране на принципите на автомобилната техника, възобновяемите енергийни източници, горивните клетки и алтернативните задвижвания. Амбицията ми е и ние, във Факултет по транспорта, в бъдеще да се сдобием с подобен комплект като по този начин ще подобрим учебния процес и ще обновим материалната база.
Имаше ли възможност през последните месеци да се включваш и в дейности за популяризиране на науката?
- Да, след като спечелих конкурса на фондация Карол Знание, бях поканен от заместник-директора на ПМПГ „Св. Климент Охридски“ в Монтана – г-н Стефан Наков, да направя презентация пред ученици от 11 клас за възможностите, които ни дава инженерната професия. Разказах им за себе си, за своите успехи, за спечеления конкурс, както и за ТУ-София и за Факултет по транспорта. Демонстрирах им работата на 3D принтер, на автомобил с водородна горивна клетка и на Стърлинг двигател. Смятам, че на учениците им беше интересно и се надявам някои от тях догодина да поемат по пътя на инженерството.
През всички години в университета активно работиш за популяризирането на твоя факултет и специалностите в него. Има ли други нови проекти, с които продължаваш тази дейност?
- Да, тази дейност никога не трябва да бъде прекъсвана. Моето впечатление е, че все по-малко зрелостници избират машинното инженерство за своя професия, въпреки че производствената промишленост има ключова позиция в развитието на обществото и държавата и примерите за това в Европа и в света са много. Транспортът също е много важен – той е това нещо за държавата, което е кръвоносната система за човека.
Факултет по транспорта през тази година навършва 60 години от създаването си. В него се обучават студенти в специалности, свързани с автомобилната и железопътната техника, авиацията и управлението и организацията на транспорта. По случай годишнината, възстановихме уеб-страницата на факултета – www.transtu.org, и създадохме страница в социалните мрежи. Вярвам, че по този начин ще успеем да привлечем повече студенти. През идната академична година планирам да посетя няколко средни училища и младежки структури в провинцията със същата цел - популяризиране на инженерството. Работя и по създаването на „Ден на отворените врати във Факултет по транспорта“, за да могат да се докоснат учениците до нашето оборудване и лаборатории.
Кое е най-важното, което ти предстои до края на годината?
Най-важното до края на годината е да доокомплектовам стенда, за да мога да започна експериментални изпитвания с него. Приоритети са ми също и написването на части от дисертационния труд и поддържането на усилията за популяризиране на нашата работа и специалности. Освен това се занимавам и с една друга, ако мога да я нарека, социална инициатива за технологиите. Но обещавам за нея да разкажа повече в бъдеще.
Повече за докторантската стипендия и условия за кандидатстване - тук.
Още за проекта - тук.