Серги Сергиев, основател и изп. директор на ShopUp

Серги Сергиев, основател и изп. директор на ShopUp

Капиталът е времето, което отделяме в продукта и срещите които имаме

Той има опит в консултантските и търговски услуги, като оперативен и бизнес развитие мениджър, управляващ екипи в големи компании и в стартъпи в сектора на IoT. В момента работи върху ShopUp – проект, който прилага Data Science и изкуствен интелект, за да помогне на търговците да бъдат по-ефективни при интеракцията си с крайните потребители. Компаниите-клиенти са подпомагани да взимат правилни решения, базирани на данни. Разработва два допълнителни продукта – CatWing и Sens.ai. При първия се прави персонализирано таргетиране на крайните клиенти с релевантни продукти, базирани на тяхното поведение в eCommerce сектора, а вторият е свързан с анализирането на поведението на клиентите във физически магазини с използването на IoT технологии.  Стартира този бизнес през 2015 г. и сред клиентите му са няколко големи търговски вериги, както и клиенти от Канада.

Убеден е, че комуникацията между бизнеса, науката и образованието в областта на Data Science трябва да се развива и да се работи проактивно. Така през 2014 г. създава Data Science Society, която е изцяло доброволческа организация. Досега в различни формати като международни Хакатони (Datathon), Meetup (срещи), Workshop-и, летни училища, са участвали над 2000 човека. Като един от лидерите на общността, вярва, че трябва да работим върху средата и това как да я подобрим в областта на машинното обучение, изкуствения интелект и Data Science (науката за данни) в България.

Серги Сергиев е и един от съоснователите на стартъпа TICKEY – мобилно приложение, което може да се инсталира на всеки смартфон и да замени билетите за градски транспорт. През декември 2014 г. печели с екипа си инвестиция от фонда за рисков капитал Eleven, след което работи за стъпването на пазари извън България – Испания, Англия и САЩ.

Първият си предприемачески опит придобива като съосновател на Decision Marketing, компания за email-маркетинг. Идеята да стартира свой бизнес идва по време на двугодишното му обучение му в Австрия, в програмата Executive Master of Business Administration (EMBA) на Виенския университет, WU Executive Academy, където завършва с отличие. Завършил е Техническия университет в София и през последните 10 години се фокусира в изкуствен интелект, машинното обучение и Data Science.

Като сериен предприемач с опит в технологичния сектор, какво определение би дал за предприемач в науката?

– Според мен думата „предприемач“ се използва малко паразитно. По-скоро се смятам за човек, който реализира различни и интересни проекти. Иначе според мен, наука и човек, който реализира различни проекти, вървят ръка за ръка и са едно цяло. Хората, които са склонни да рискуват и учат нови неща, са по душа авантюристи – готови да експериментират и да покоряват нови върхове, изработвайки неща, нереализирани до момента. Науката и иновациите според мен начин на мислене.

Започнал си работа като програмист. Какво и как те насочи към предприемачество?

– Така се случи, че сравнително бързо започнах да ръководя хора, след това започнах да развивам различни продукти на компаниите, в които работех. Завърших MBA и някак си реших да опитам да работя по мои проекти.

Разкажи за първия си опит, за първия си билет за серийното предприемачество?

– Правил съм много неща, повечето неуспешни. Така човек учи. Може би е интересно, че с проекта Tickey за кратко време привлякохме вниманието на няколко общини, след това инвестиция, имаше интерес и от ангели, както и от общини извън България. Беше забавно да предизвикваш интерес и да предлагаш нещо, което наистина решава човешки проблеми.

Кой е най-важният урок, който получи?

– Народът го е казал – „На вълка вратът е дебел, защото си върши работата сам“. На мен ми изгра номер това, че бях ръководил екипи и винаги съм вярвал на хората, с които работя. Това което ми направи впечатление е, че при липса на пари много лесно се изпарява мотивацията и липсата на резултати е налице. За мен това, което най-добре работи, е да проверявам важните неща сам и след това мога да ги разбивам, така че други да ги реализират. Просто не очаквайте другите да имат вашия mindset и нагласа да намерят решение на сложен проблем. Може би това, което ни отличава от служителите е, че не се плашим да решаваме сложни проблеми. Затова този „team mindset“ е по-скоро наука за мен J

Може ли да се каже, че понякога неуспешният първи опит мотивира повече?

– Според мен не е точно така, просто имаш един по-висок праг, който трябва да преодолееш, един вид да валидираш, да провериш и да направиш допълнителни стъпки за да си убеден, че това е нещото което е за теб и те пали. Хубавото е, че когато това е направено, си много по-убеден и мотивиран в това което искаш да направиш следващия път.

Колко е важно, според теб, една стартираща компания да търси финансиране чрез състезания и други подобни формати за начинаещи предприемачи?

– Много е спорен този въпрос. Най-важно е да се валидира идеята, продукта или услугата колкото се може по-рано и по всякакви възможни канали с крайните ви ползватели. Според мен всякакви други хора, като инвеститори, ангели, advisor-и биха внесли непоправим шум. Трябва да намерите бъдещи клиенти, с които да говорите. Ако има състезания, в които те участват, бъдете там. Ако посещават конференции – бъдете там, не се ограничавайте! Но бъдете фокусирани и не си губете времето да говорите с други.

Сегашният стартъп се развива успешно и разширяваш бизнеса?

– Преди 4 години, като спечелихме една награда на SAP за Централна и Източна Европа, решихме да направим прототипа в продут и така всичко започна. След това решихме да се развиваме в посока на Retail и освен услуги, предлагаме няколко продукта с данни, с което правим доста иновации в тази област

Как структурирахте екипа? Има ли учени в него?

– Това с екипа е доста лесна и интересна задача. Когато си събрал правилните хора, всеки си намира, какво му е интересно и иска да прави, след което май аз обирам най-тежката работа. Общо взето гледам да съм буфер и правя доста различни неща. С течение на времето се вижда, че аз по-добре продавам и някой от другите взема моите по-технически задачи. „Глас народен“ обще взето. Това е за малък екип около 4-5 човека. След това просто има задача, търсиш човек и заплащаш. Ясно е.

Разкажи за самия продукт. Какви технологии и изкуствен интелект предлагате за търговци на дребно?

– Продуктът се казва CatWing и е платформа, която помага на малките и средни онлайн търговци да комуникират по-добре с техните крайни клиенти, използвайки данни за поведението на потребителите и информация от сайтовете на техните конкуренти. С помощта на изкуствен интелект се решава вместо тях кога да се комуникира, по кой канал и с какво събощение за всеки един от клиентите им.

С какъв капитал започнахте?

– Капиталът е времето, което отделяме в продукта и срещите които имаме. Сами си го финансираме.

Мит ли е, че финансиране се намира лесно, стига да има клиенти, които са готови да купуват продукта ти?

– В такъв случай остава само да убедиш клиентите да ти платят, инвеститорите ако може да ги избегнете, поне на този етап, ще е най-добре. Те единствено могат да внесат шум за нещо, което дори още не е оформенно и изчистено като продукт.

Междувременно създаваш и една международна организация. Какво представлява това общество Data Science Society?

– Data Science Society е на повече от 5 години и е една общност от любопитковци и експерти в областта на Data Science, изкуствен интелект и машинно самоубучение, като ние се целим да сме платформа където тези хора могат да учат, да споделят и да работят по интересни предизвикателства заедно в една защитена, приятелска среда. До сега сме имали над 70 събития, между които 8 Datathon (Хакатони с данни), с участници от над 30 държави, летни училища и доста други инициативи. Работили сме с подобни организации и университети от Австрия, Германия, Англия, Хърватска, Катар, Индия, Израел. Вече се фокусирахме изцяло върху България и сега я изграждаме като една изцяло доброволческа организация, на етап сме да сформираме НПО.

Включват ли се учени?

– Стига да са любопитковци и да са склонни да споделят. Т.е. според мен това са всичките ни членове. Всеки си е учен в неговата област, преоткрива нови неща, споделя с други, получава обратна връзка, подобрява се и се обогатява.

Какви са впечатленията ти от работа с докторанти и млади учени у нас? Проактивни ли са? Предприемчиви?

– Те са страхотни, защото носят плам в себе си и желание да се развиват. Принципно това е нашата аудитория, като цяло избягвам да се занимавам с по-възрастни учени, като професори.

На какво би искал да научиш предприемачите в науката от второто издание на проекта?

– Да си създадат една приятелска среда, където да могат да спорят, да споделят и да си дават обратна връзка. Безценно е да имаш място, където да има кой да те издърпа от злободневните неща, с които се занимаваме и да ни накара да видим нещата под различен ъгъл. Другото, за което ще говоря с тях е за сформиране на екип и как да подходим за него, ще се опитам да съм доста интерактивен и практичен, дано да им е от полза.

С какво би предизвикал учените?

– Да споделят и да са по-отворени.

Благодаря ти! Очакваме срещата с теб в програмата Предприемачи в науката!

Другите лектори в програмата – тук.

Кои са менторите – тук.


Награда Предприемач в науката 2022

Награда Предприемач в науката 2022

Предприемачи в науката 2022

Признание

10 000 лв. докторантска стипендия

Награди за докторанти

Фотографска изложба на учен-физик

Отличеният Re4Life вече е и стартъп

Награждаване на Предприемач в науката

Предприемачи в науката 2022

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close