Серги Сергиев, основател и изп. директор на ShopUp
Category : Истории на успеха
Капиталът е времето, което отделяме в продукта и срещите които имаме
Той има опит в консултантските и търговски услуги, като оперативен и бизнес развитие мениджър, управляващ екипи в големи компании и в стартъпи в сектора на IoT. В момента работи върху ShopUp – проект, който прилага Data Science и изкуствен интелект, за да помогне на търговците да бъдат по-ефективни при интеракцията си с крайните потребители. Компаниите-клиенти са подпомагани да взимат правилни решения, базирани на данни. Разработва два допълнителни продукта – CatWing и Sens.ai. При първия се прави персонализирано таргетиране на крайните клиенти с релевантни продукти, базирани на тяхното поведение в eCommerce сектора, а вторият е свързан с анализирането на поведението на клиентите във физически магазини с използването на IoT технологии. Стартира този бизнес през 2015 г. и сред клиентите му са няколко големи търговски вериги, както и клиенти от Канада.
Убеден е, че комуникацията между бизнеса, науката и образованието в областта на Data Science трябва да се развива и да се работи проактивно. Така през 2014 г. създава Data Science Society, която е изцяло доброволческа организация. Досега в различни формати като международни Хакатони (Datathon), Meetup (срещи), Workshop-и, летни училища, са участвали над 2000 човека. Като един от лидерите на общността, вярва, че трябва да работим върху средата и това как да я подобрим в областта на машинното обучение, изкуствения интелект и Data Science (науката за данни) в България.
Серги Сергиев е и един от съоснователите на стартъпа TICKEY – мобилно приложение, което може да се инсталира на всеки смартфон и да замени билетите за градски транспорт. През декември 2014 г. печели с екипа си инвестиция от фонда за рисков капитал Eleven, след което работи за стъпването на пазари извън България – Испания, Англия и САЩ.
Първият си предприемачески опит придобива като съосновател на Decision Marketing, компания за email-маркетинг. Идеята да стартира свой бизнес идва по време на двугодишното му обучение му в Австрия, в програмата Executive Master of Business Administration (EMBA) на Виенския университет, WU Executive Academy, където завършва с отличие. Завършил е Техническия университет в София и през последните 10 години се фокусира в изкуствен интелект, машинното обучение и Data Science.
Като сериен предприемач с опит в технологичния сектор, какво определение би дал за предприемач в науката?
– Според мен думата „предприемач“ се използва малко паразитно. По-скоро се смятам за човек, който реализира различни и интересни проекти. Иначе според мен, наука и човек, който реализира различни проекти, вървят ръка за ръка и са едно цяло. Хората, които са склонни да рискуват и учат нови неща, са по душа авантюристи – готови да експериментират и да покоряват нови върхове, изработвайки неща, нереализирани до момента. Науката и иновациите според мен начин на мислене.
Започнал си работа като програмист. Какво и как те насочи към предприемачество?
– Така се случи, че сравнително бързо започнах да ръководя хора, след това започнах да развивам различни продукти на компаниите, в които работех. Завърших MBA и някак си реших да опитам да работя по мои проекти.
Разкажи за първия си опит, за първия си билет за серийното предприемачество?
– Правил съм много неща, повечето неуспешни. Така човек учи. Може би е интересно, че с проекта Tickey за кратко време привлякохме вниманието на няколко общини, след това инвестиция, имаше интерес и от ангели, както и от общини извън България. Беше забавно да предизвикваш интерес и да предлагаш нещо, което наистина решава човешки проблеми.
Кой е най-важният урок, който получи?
– Народът го е казал – „На вълка вратът е дебел, защото си върши работата сам“. На мен ми изгра номер това, че бях ръководил екипи и винаги съм вярвал на хората, с които работя. Това което ми направи впечатление е, че при липса на пари много лесно се изпарява мотивацията и липсата на резултати е налице. За мен това, което най-добре работи, е да проверявам важните неща сам и след това мога да ги разбивам, така че други да ги реализират. Просто не очаквайте другите да имат вашия mindset и нагласа да намерят решение на сложен проблем. Може би това, което ни отличава от служителите е, че не се плашим да решаваме сложни проблеми. Затова този „team mindset“ е по-скоро наука за мен J
Може ли да се каже, че понякога неуспешният първи опит мотивира повече?
– Според мен не е точно така, просто имаш един по-висок праг, който трябва да преодолееш, един вид да валидираш, да провериш и да направиш допълнителни стъпки за да си убеден, че това е нещото което е за теб и те пали. Хубавото е, че когато това е направено, си много по-убеден и мотивиран в това което искаш да направиш следващия път.
Колко е важно, според теб, една стартираща компания да търси финансиране чрез състезания и други подобни формати за начинаещи предприемачи?
– Много е спорен този въпрос. Най-важно е да се валидира идеята, продукта или услугата колкото се може по-рано и по всякакви възможни канали с крайните ви ползватели. Според мен всякакви други хора, като инвеститори, ангели, advisor-и биха внесли непоправим шум. Трябва да намерите бъдещи клиенти, с които да говорите. Ако има състезания, в които те участват, бъдете там. Ако посещават конференции – бъдете там, не се ограничавайте! Но бъдете фокусирани и не си губете времето да говорите с други.
Сегашният стартъп се развива успешно и разширяваш бизнеса?
– Преди 4 години, като спечелихме една награда на SAP за Централна и Източна Европа, решихме да направим прототипа в продут и така всичко започна. След това решихме да се развиваме в посока на Retail и освен услуги, предлагаме няколко продукта с данни, с което правим доста иновации в тази област
Как структурирахте екипа? Има ли учени в него?
– Това с екипа е доста лесна и интересна задача. Когато си събрал правилните хора, всеки си намира, какво му е интересно и иска да прави, след което май аз обирам най-тежката работа. Общо взето гледам да съм буфер и правя доста различни неща. С течение на времето се вижда, че аз по-добре продавам и някой от другите взема моите по-технически задачи. „Глас народен“ обще взето. Това е за малък екип около 4-5 човека. След това просто има задача, търсиш човек и заплащаш. Ясно е.
Разкажи за самия продукт. Какви технологии и изкуствен интелект предлагате за търговци на дребно?
– Продуктът се казва CatWing и е платформа, която помага на малките и средни онлайн търговци да комуникират по-добре с техните крайни клиенти, използвайки данни за поведението на потребителите и информация от сайтовете на техните конкуренти. С помощта на изкуствен интелект се решава вместо тях кога да се комуникира, по кой канал и с какво събощение за всеки един от клиентите им.
С какъв капитал започнахте?
– Капиталът е времето, което отделяме в продукта и срещите които имаме. Сами си го финансираме.
Мит ли е, че финансиране се намира лесно, стига да има клиенти, които са готови да купуват продукта ти?
– В такъв случай остава само да убедиш клиентите да ти платят, инвеститорите ако може да ги избегнете, поне на този етап, ще е най-добре. Те единствено могат да внесат шум за нещо, което дори още не е оформенно и изчистено като продукт.
Междувременно създаваш и една международна организация. Какво представлява това общество Data Science Society?
– Data Science Society е на повече от 5 години и е една общност от любопитковци и експерти в областта на Data Science, изкуствен интелект и машинно самоубучение, като ние се целим да сме платформа където тези хора могат да учат, да споделят и да работят по интересни предизвикателства заедно в една защитена, приятелска среда. До сега сме имали над 70 събития, между които 8 Datathon (Хакатони с данни), с участници от над 30 държави, летни училища и доста други инициативи. Работили сме с подобни организации и университети от Австрия, Германия, Англия, Хърватска, Катар, Индия, Израел. Вече се фокусирахме изцяло върху България и сега я изграждаме като една изцяло доброволческа организация, на етап сме да сформираме НПО.
Включват ли се учени?
– Стига да са любопитковци и да са склонни да споделят. Т.е. според мен това са всичките ни членове. Всеки си е учен в неговата област, преоткрива нови неща, споделя с други, получава обратна връзка, подобрява се и се обогатява.
Какви са впечатленията ти от работа с докторанти и млади учени у нас? Проактивни ли са? Предприемчиви?
– Те са страхотни, защото носят плам в себе си и желание да се развиват. Принципно това е нашата аудитория, като цяло избягвам да се занимавам с по-възрастни учени, като професори.
На какво би искал да научиш предприемачите в науката от второто издание на проекта?
– Да си създадат една приятелска среда, където да могат да спорят, да споделят и да си дават обратна връзка. Безценно е да имаш място, където да има кой да те издърпа от злободневните неща, с които се занимаваме и да ни накара да видим нещата под различен ъгъл. Другото, за което ще говоря с тях е за сформиране на екип и как да подходим за него, ще се опитам да съм доста интерактивен и практичен, дано да им е от полза.
С какво би предизвикал учените?
– Да споделят и да са по-отворени.
Благодаря ти! Очакваме срещата с теб в програмата Предприемачи в науката!
Другите лектори в програмата – тук.
Кои са менторите – тук.