Милен Иванов: В Предприемачи в науката очаквам да видя проект, в който да инвестирам

Милен Иванов: В Предприемачи в науката очаквам да видя проект, в който да инвестирам

Category : Новини

Сериен предприемач, ментор и инвеститор в различни стартъпи, създател на CEO Club Bulgaria и на CEO Angels Club. Бил е директор на акселератора Founders Institute за България. Милен Иванов е един от новите лектори на Предприемачи в науката, който ще представи възможностите за финансиране от бизнес ангели у нас. Той е основател и член на борда на директорите на Хорайзънс България, която повече от 15 години е една от водещите агенции за подбор на персонал в България. От януари 2018 г. е експертен оценител и после член на журито в EIC Accelerator на Европейска комисия по Инструментите за МСП „Хоризонт 2020“ (вече Invest Europe) за фаза 1 и 2.Член е на адвайзъри борда на BESCO – The Bulgarian Startup Association и член на Bulgarian Private Equity & Venture Capital Association – BVCA.

Казва, че любимият му проект е следващият, затова очакваме Предприемачи в науката да стане такъв за него, където ще е в ролята на лектор и жури, а CEO Angels Club вече е един от партньорите на програмата.

Снимка Bloombergtv

Как един бизнес ангел би дефинирал предприемач в науката?

-Човек, който създава иновация въз основа на изследователската си или научна дейност и тя има  практическа полза, за която някой е готов да плати. Предприемач, който използва откритие, за да направи бизнес. Трябва да поеме риск и да го превърне в устойчив бизнес модел. Трябва да намери пазар за конкретния продукт. Т.е. трябва не просто да се храни от грантове, а да намери пазар и клиенти.

Сещате ли се примери за това у нас?

-Много е трудно поради това, че пазарът е много малък. Това не се отнася само за научно-изследователските продукти. Може да се случи ако се дизайнне от самото начало и се таргетира поне европейския пазар като хипотеза и визия. За да се направят учените бизнес хора трябва, да се работи много и систематично. Важно е да успеят. Ентусиасти има, но после е много трудно. Такъв тип инициативи, като Предприемачи в науката, дават изключителна полза. Но за да се направи мост за хора от науката към бизнеса, трябва да се използва venture building model, който да дава възможност тези хора да се „пакетират“ с хора, които се занимават с бизнес. Това не е лесно, защото трябва да стане много добър matching. Със сигурност сред учените има такива, които измислят интересни неща, но за да се стигне до бизнес е предизвикателство не само в България. Трябва да има система, последователност, дългосрочност.

Ако сред учените тази година в програмата има такива, които не знаят какво е бизнес ангел, как ще го обясните?

-Това е индивид, който инвестира лични средства срещу дял от компанията с цел печалба. Този индивид може да има различен бекграунд, обикновено е бизнес. Това е човек, който е работил в корпоративна среда, натрупал е опит, бизнес познания и финансово благосъстояние. Или е предприемач, който успешно е създавал сам бизнеси, но иска да предаде опита си и да инвестира успешно в нови компании.

Каква е основната разлика от финансовите инвеститори?

-Т.нар. бизнес ангели, или само ангели, предлагат освен финансов ресурс и друга помощ – ноу хау, нетуъркинг, познания, дават съвети и насоки, носят т.нар. smart money, умни пари, които дават повече от кеш.

От какво зависи с какъв дял ще се включи бизнес ангелът?

-Прави се оценка на компанията, много зависи на какъв етап от развитие е. Разделя се идея от проект. За идея рядко се дават пари. Трябва да има проект, но зависи от това дали има прототип, продукт, клиенти. Въпрос на преговори е според сумата, която се инвестира, какъв ще е делът на инвеститора. Обикновено ангелите взимат между 8 и 15%.

Казвате, че на ниво идея учените не могат да се обръщат към ангелите?

-При учените е по-различно. Не мога да се похваля с огромен опит в това отношение. Но съм виждал какво се случва. При тях теоретично е възможно на фаза бизнес хипотеза и някакви първоначални опити или изследвания, в зависимост от областта, да се обърнат към ангели. Целта в случая е да се потърси мнение дали това, върху което работят, може да се превърне в бизнес. Но по принцип точно този тип проекти не е типичният пример за подкрепа от бизнес ангели, но не е изключено. Аз не познавам учен, подкрепен от бизнес англели.

Какъв тип проекти подкрепят най-често бизнес ангелите у нас?

Технологични от IT сектора, свързани със създаването на код. Това само по себе си не изключва да има и наука или изследователски проект, machine learning. Но биотехнологии, физика, химия се финансират от най-често то грантове, за да минат първата фаза. Когато имат валидирана хипотеза и имат успех, тогава се тръгва към бизнес кейс. Бизнес ангелът се включва на този етап, ако не е много капиталоемък, защото в някои области наистина се изисква сериозен ресурс. Бизнес ангелите инвестират от 10 до 100 000 EUR. Има и супер бизнес ангели, има и микро бизнес ангели. В зависимост от проекта може да се включи група от бизнес ангели или да има финансиране от бизнес ангели и VC фондове.

Какви компании сте подкрепил лично Вие?

-Технологични, със софтуерен или хардуарен продукт. Такива, които решават ясен проблем и имат ясна клиентска база.

Разкажете как стигат бъдещите предприемачи до ангелите? И вие до тях.

-Технологичните стартъпи ги привличаме с маркетингова дейност да кандидатстват при нас за финансиране. Същевременно и ние сме си включили радара и следим какво се случва в стартъп екосистемата. Проактивно контактваме такива, които ни се струват интересни. Има публикации, участия. Ето и участието в Предприемачи в науката е един начин да популяризираме тази възможност. Има и проактивни предприемачи, които се свързват с нас. Имали сме контакти с хора, които имат някакъв научен елемент в проекта си, но не се е случвало нищо.

Защо?

-Поради причината, че те не са имали бизнес проект или дори бизнес идея, а само някаква идея, свързана с научна хипотеза или първоначални данни. Това е големият gap – да направиш от научната работа или експеримент бизнес идея. Изисква се друг начин на мислене, друг тип подход за валидиране на проблема, намирането на use case. Има страхотни открития, които много трудно могат да намерят пазарна реализация.

Колко проекта сте подкрепили досега?

-Нашата организация CEO Angels Club е подкрепила 13 проекта през последните три години и половина. Това са инвестиции на наши членове, не инвестираме задължително като група. В някои са отделни инвеститори, в други – група от хора, сформирана ad hoc. Имайте предвид, че аз управлявам ангелска мрежа – платформа, която свързва проекти с бизнес ангели. Ние свързваме проекти с бизнес ангели, а те сами си взимат решение дали да инвестират. Имаме 13 сделки, които са минали през нас, но всеки един от инвеститорите си има други бизнеси и инвестиции.

Само в IT сектора?

-Не само. Например, един проект, подкрепен от бизнес ангел, беше базиран на изследвания на свойствата на един вид водорасло – „Алгае България“. Но предприемачът не е учен. Открил е своята ниша след проучване към какъв иновативен бизнес да се насочи. Така попада на водораслите. Култиваира микроводорасли за консумация. Спира се на спирулината като водорасло с голяма добавена стойност за здравето. Влага ги в хранителни добавки и ги предлага на различни сегменти. Намерил е нещо, вече разработено, но го е превърнал в бизнес. Беше купил генератори и отглеждаше при специфични условия водораслото. Това беше вече работещ бизнес. След влизането на ангела го разшириха, извадиха нови продукти на пазара. Мисля, че се развиват добре.

Каква сума сте вложили общо в тези 13 проекта?

-Около два и половина милиона лева.

Очаквате ли от предприемачите ясен бизнес план? Това е едно от предизвикателствата за учените.

-Бизнес ангелът помага ad hoc при нужда и при поискване. Той може да помогне и при разработването на бизнес план, но не да го разработи изцяло, това е по-скоро изключение. Обикновено дава коментари и съвети, ако са поискани по отделни елементи на бизнес плана. Например, ако е финансов директор, може да съдейства за финансовата част на бизнес плана. Или ако се занимава с продажби и търговия, може да съдейства за маркетинга и продажбите. Но като цяло бизнес планът си е задължение на предприемача. Но не визираме бизнес план във формата, популярен от 20 години – едни фермани от 100 страници. Такива неща вече никой не изисква и не очаква. По-скоро се ползват инвестмънт декове и се гледа самият бизнес. Изискват се допълнителни елементи и се коментират. Самите предприемачи са водещи. Ако не, трябва да намерят бизнес хора в екипа. Бизнес ангелите не влизат по-надълбоко в бизнеса. Бизнес ангелът прави това като парт тайм, защото му е хоби, защото го кефи…

И защото очаква висока възвръщаемост?

-Да. Кой не очаква висока възвръщаемост? Тук е важно да се каже, че бизнес ангелът, който инвестира в технологични компании, където сме позиционирани ние, или стартъпи, свързани с научна разработка, поемат огромен риск. Затова и те по хипотеза очакват този проект да реализира голяма възвръщаемост. Ако го правиш еднократно, инвестираш само в един проект, вероятността да си загубиш парите е много голяма. Затова съветваме инвеститорите да влагат парите си в повече проекти и да направят портфолио от няколко стартъпа. Ако правиш това в рамките на 4-5 години, съвместно с други ангел инвеститори, които могат да добавят стойност по много начини, можеш да постигнеш много добра възвръщаемост. И това може да бъде алтернативна инвестиция на депозитите или инвестициите на капиталовия или стоковия пазар. Така че да, това може да бъде наистина инвестиция с висока възвръщаемост и от всеки проект се очаква да може в рамките на 4-5 години да порасне поне 10 пъти като стойност.

Т.е. още е рано да питаме за възвръщаемост от проектите в които вече сте инвестирали?

-Да, рано е. Може би след 5-6 години ще видим дали това работи или не. Имаме един проект, който приключи, провали се. От останалите – ще видим. Като цяло статистиката е следната – от 100 проекта 50% фалират, около 25% си възвръщат парите, които си инвестирал, 17-18% докарват минимална възвръщаемост. Един или два процента носят възвръщаемост в десетки пъти и те плащат цялата музика. Затова е важно да се прави портфолио – това е venture capital model, но някои ангели го правят на индивидуално ниво, други се организират в групи и го правят по-професионално и систематично. Но има и такива, които искат да пробват и инвестират в един или два проекта и ако са късметлии – печелят, а ако не успеят, са помогнали на някого да направи нещо добро. В предприемачеството успехът идва след като си натрупал опит от провали. Има една статистика, че трябва един предприемач да се е провалил в 3.4 проекта, за да му дойде времето да пожъне успех. Не можеш направо да отидеш на четвъртия, трябва да минеш през първи, втори, трети. Но трябва да има и кой да ти повярва, ако идеята изисква такъв тип финансиране. Има проекти, които могат да бъдат осъществени без ангелско или VC финансиране.

Вашите провалени проекта до момента колко са?

-Като ангел инвеститор имам три провалени. В един от тях бях ангел инвеститор, после се наложи да го поема като предприемач. Имам и три продадени, от които съм изкарал пари. Така че може да се каже – три провалени и три успешни.

Кое е най-важното, на което искате да научите участниците в Предприемачи в науката?

-Това, че правенето на бизнес е важно, за да може един научен проект да има дългосрочност, устойчивост и смисъл. Защото ако няма, рано или късно това, което се прави, не оцелява. Не искам да кажа „безсмислено“, но би имало по-малко смисъл. Защото щом вече са участници в Предприемачи в науката, явно имат някакъв интерес и е време да започнат да мислят като бизнес хора, като предприемачи, да започнат да се срещат с такива, да се учат от тях, да придобиват бизнес умения. Или да намерят партньори, на които да се доверят и които да вършат тази работа вместо тях. Моят опит показва, че учените трудно се доверяват на други, но няма как това да стане без бизнес умения. Или без доверие към други хора, които да управляват бизнес частта на един проект.

Очаквате ли в конкурса да видите проект, в който Вие самият да инвестирате?

-Да, разбира се! Това е основната част от мотивацията ми да участвам в програмата. Всъщност git-flow и интересни проекти, по които се работи, а не сме чули. България е много малка и добрите проекти рано или късно изплуват на повърхността. Винаги съм бил любопитен какво се случва в тези среди, по какви продукти се работи, има ли научни разработки, които очакват правилния бизнес човек. И определено имам интерес да чуя проектите на участниците и да помислим проакитвно към кой тип ангел можем да ги насочим. Не може да се каже предварително, че всички имат нужда от ангел. Специфично е за всеки проект. Една разработка може да е B2C, тогава може да бъдат match-вани към един ангел. Ако предлагат нещо, което е В2В, трябва да бъдат насочени към друг. Има различни възможности за партньорство. Но очакванията ми са за проекти, които си заслужава да бъдат подркепени.

Благодаря Ви! Очакваме срещата с Вас в програмата Предприемачи в науката!

Кои са другите лектори в програмата Предприемачи в науката 2020 вижте тук.


By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close