Катя Тодорова: Предприемачите в науката движат света напред и са най-голямото богатство за планетата ни!

Катя Тодорова: Предприемачите в науката движат света напред и са най-голямото богатство за планетата ни!

Инженер по образование, маркетолог по призвание, предприемач по дух. Завършва бакалавърска и магистърска степен по Телекомуникации в Технически университет София, а по- късно и втора магистратура в Стопанската академия в Свищов, факултета по Мениджмънт и маркетинг. Вече е основател и съосновател на няколко компании. Първата от тях развива от 2013 г. до ден днешен – бутиковата дигитална бранд и маркетинг агенция MЕmotion. Две години след старта тя вече е част от CLIENTRIC Group – консорциум от компании в сферата на иновативните софтуерни и интерактивни маркетинг решения, където Катя сега е управляващ партньор и работи по развитието и на другите брандове на групата. Визионер и един от създателите на CLIENTRIC Academy – академия за иновации в туризма.
Преди това е работила като маркетинг мениджър на най-голямата хостинг компания у нас – SuperHosting.BG и като маркетинг визионер и мениджър на най-мащабната образователна платформа в България – Уча.се. През 2015 г. съосновава маркетинговата компания BrandЪ с основен фокус върху онлайн видео продукцията. Катя и екипът и участват в изготвянето и реализацията на над 300 успешни бранд стратегии и решени маркетинг казуси. Тя е лектор в повече от 20 от най-успешните у нас конференции по дигитален маркетинг, сред които Webit, Online advertising конференцията, Bulgarian Digital Week, Digital4Plovdiv, HackConf и др. Води курсове в СофтУни и други университети.

С пандемията и социалната изолация светът стана още по-дигитален. Промени ли се дигиталният маркетинг през последните месеци?

-Основната роля на дигиталния маркетинг е, че дава възможност за много голяма адаптация стратегически и като бизнес посока, спрямо всички най-съвременни тенденции. В тази връзка дигиталният маркетинг и у нас успя да се адаптира, спрямо пандемията и видяхме в рамките само на няколко седмици много брандове как създадоха кампании за помощ, социално корпоративна отговорност и изобщо показващи чисто човешкото лице на компаниите и лидерите в обществото, което за мен е най-ключовото! Разбира се имаше и все още има компании с не толкова адекватна комуникация, което е очаквано. Това помага на крайния клиент да избере правилно на кой да се довери.

За негативите доста се говори напоследък, но какви бяха позитивите за компаниите? 

-Аз вярвам в максимата, че основната роля на маркетинга е да покаже най-голямата стойност на компания, бранд, бизнес и да допринесе за по-добрия живот на ползвателите. В тази връзка

всички компании, които реално дават стойност – успяха да го покажат и по време на пандемията и сега са с много по-стабилни позиции. Хората им вярват повече, според проучванията и така се градят толкова важните бранд адвокати, които са реално и лоялните клиенти дългосрочно.

Във вашата компания как се промени работата?

-Голяма част от туристическия бизнес буквално „замръзна“ – близо 75% от приходите ни в Clientric HoReca. Въпреки, че реално в сравнение с големите хотелски вериги и холдинги, ние сме малък бизнес – партньорите ни искаха да им помогнем, дори и финансово като поемем по-малка или по-голяма част от таксите за софтуерните ни услуги. С много преговори и гъвкавост успяхме да се справим, загубвайки минимален брой от дългосрочните ни клиенти. И разбира се, освен тази стойност, се постарахме целият екип да работим, помагаме и консултираме клиентите ни на база и на международните ни партньорства, за да сме им максимално полезни.

Реално от първия ден на пандемията, мениджмънтът се разбрахме, че спираме да получаваме заплати, за да успеем да запазим максимално дълго целия си екип. За щастие успяхме!

В бутиковата дигитална агенция MEmotion, която аз еднолично управлявам, отчетохме ръст на запитвания и нови клиенти. Смятам, че това ще продължи и в следващите години, защото дори и тези клиенти, които още се колебаеха до колко да инвестират в онлайн лицето на бизнеса си, видяха, че е ключово да диверсифицират бизнеса си.

Имаше ли специфични нови казуси, свързани с дигиталния маркетинг?

-Да, ежедневно и продължава да има! Основно комуникационни казуси – от гледна точка на повече показване на това, че зад всяка компания стоят хора и тези хора определят и ценностите на бизнеса. Също и на всички клиенти, които можеха реално да помогнат – за нас беше приоритет да го покажем пред максимално много хора.

Разкажете Вие самата как се насочихте към маркетинга и изграждането на брандове.

-Моят път започна и продължава с тези ценности от началото – да предизвиквам себе си ежедневно и да помагам на клиентите и партньорите ни да покажат на света най-добрата част от бизнеса си – без да изневеряват на своите ценности и разбирания. Аз съм математик и физик, магистър – инженер по Телекомуникации. В последствие реших да инвестирам във втора бизнес и маркетинг магистратура. Така целях да попълня и научно „дупките“ на своите разбирания как качественият продукт и услуга, който е в полза на хората – да достигне до тях по най-съвременния и ефективен начин и да им даде стойност. На 23 станах Маркетинг мениджър на една от най-стабилните и бързо развиващи се технологични изцяло български компании у нас – СуперХостинг.БГ. След това вложих много любов, знания и умения, за да развием заедно с Дарин Маджаров визията на бранда Уча.се – днес най-голямата образователна платформа у нас, променяща към по-добро живота на стотици хиляди ученици, учители и родители.
Виждайки обратната връзка на хората и бизнесите, на които помагах, основах дигитална бутикова бранд агенция MEmotion, защото исках с моите ценности на работа да давам стойност на клиентите си – без да се съобразявам с наложените у нас и не винаги честни, поне според моите разбирания, практики на маркетинг агенциите и консултантите. 10 години по-късно и с повече от 300 доверили се бранда, с които сме постигнали и постигаме правилните резултати, съм много щастлива и вдъхновена от работата и екипа ми!

Съосновател сте на няколко компании. Кое Ви превърна от маркетинг визионер, каквато е позицията ви преди това, до предприемач?

-Това, че мога да поемам отговорност за изборите, решенията и действията си. Честно казано не съм работила с по-малко хъс, професионализъм и желание, когато съм работила за други компании. Когато, обаче, човек има уменията, които и до днес ежедневно развивам – да не се притеснявам да поемам отговорност повече и повече – то тогава вярвам, че е дошъл моментът да направиш свой бизнес, ако искаш. Аз изобщо не смятам, че единственият път към успеха е да си предприемач. Много хора са предприемачи и в големите корпорации и дават още повече стойност на света. Това зависи от чисто човешките качества.
В същото време това да съм визионер и мениджър, преди да имам собствен бизнес, помага изключително много, защото така реално съм измисляла идеи, кампании, посоки, помагащи на бинзеса и съм работила с хора с много повече опит, което е допринесло за всичко, което съм научила и уча и сега!

Работите и със стартиращи бизнеси. Кое е най-трудно за една нова компания, която излиза на пазара?

-В чисто структурно отношение – правилен бизнес модел – реален – не подценен или надценен, както и сформирането на правилния екип.
От маркетинг гледна точка – много често липсата на минимални знания как и какво могат да очакват от маркетинг активности, както и къде е границата между маркетинг и продажби и как двата екипа могат и е нужно да работят съвместно. Но това е и нещо нормално – няма как всеки да разбира от всичко. Съветът ми е, когато основателят/основателите нямат никакъв маркетинг опит – да си потърсят партньор, който е добър в тази част и да направят добро съдружие.

Късно ли се сещат предприемачите колко важен е маркетингът за излизане на пазара и за изграждане на марката?

-Много е различно за различните хора и компании и зависи от бекграунда, уменията и интересите, които имат. Работим с компании, които още в началото инвестират в маркетинг и валидиране на идеята пред потенциални клиенти и после започват същинското разработване на продукта/услугата. Това за мен е правилният подход. Аз съм голям привърженик в т.нар lean методология за стартиране на бизнес – стъпка по стъпка и с тестване на всяка стъпка пред потенциални клиенти. Това в днешния динамичен свят помага на предприемачите да са по- гъвкави, спрямо икономически, политически и всякакви условия на пазара, а и да разпределят инвестицията на стъпки, което е важно и за риска на инвеститора.

Работили ли сте с компании на хора от академичната общност?

-Да, особено в образователната сфера. Също така и голяма част от технологичните компании в портфолиото ни изискват сериозни професионалисти с голям научна основа и много практика.
Как науката използва маркетинга? Как се маркетира българската наука?
Има уникални примери за успешни предприемачески проекти, свързани с науката. Много съм впечатлена от българската компания EnduroSat, например. Да се занимаваш с космически технологии и спътници в България и да имаш такова ниво на световната сцена е прекрасно постижение. От гледна точка на маркетиране – някои стартъпи успяват много добре с тази част, като pCloud, например, които се подредиха до лидерите на световно ниво. Други не. Както казах, ако имаш в екипа на основателите човек с маркетинг опит и нюх – нещата се случват според мен по-правилно и ефективно.

Вие на какво бихте искала да научите участниците в Предприемачи в науката?

-Бих искала да мога да им открехна поне леко вратата към нещата, за които трябва да държат от маркетинг екипите им, защо е важно да градят бранда на своите проекти още дори на ниво идея. И за какво да внимават, когато избират маркетинг партньорите или екипите си.

А как бихте дефинирала предприемач в науката?

-За мен

всеки предприемач, който развива иновативен продукт и влага мисъл и знания да даде повече стойност на света, е предприемач в науката. Това са хората, които движат света напред и са най-голямото богатство за планетата ни!

Ще разбивате ли митове при срещата си с учените?

-Вярвам, че те самите ще разбият своите митове, а дано и моите! Много се вълнувам, че ще срещна бъдещите лидери, които ще допринесат за развитието на България и света!

Благодаря Ви! Очакваме срещата с Вас в програмата Предприемачи в науката!

Кои са другите лектори в програмата Предприемачи в науката 2020 вижте тук.


By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close