Инна Бояджиева: Простичките и по-малките всекидневно поставени цели мотивират повече
Category : Лектори
Инна Бояджиева е един от новите лектори в третото издание на програмата „Предприемачи в науката“ на фондация Карол Знание. Тя е юрист, бизнес и краудфъндинг консултант, собственик на рекламната и консултантската агенция “Backersway”. Съорганизатор и водещ на месечните бизнес срещи Leaders.Influence.You и член на ForbesWoman Society.
Зад гърба си тя има над 70 проведени обучения на тема Crowdfunding и бизнес. Участвала е като ментор и трейнър в различни стартъп формати в България и чужбина.
Да започнем с актуалната тема. Как COVID-19 се отразява на краудфъндинга? Още с началото на пандемията у нас започнаха много дарителски акции с нов фокус от обичайните. Това как рефлектира върху проектите, които набират средства в този момент?
– Това е много интересна тема. Много хора изразяваха различни мнения – едни бяха категорично отричащи пускането на проекти, други твърдяха, че е прекрасно време, но се получи един интересен ефект. Платформите имаха обичайната си посещаемост, а проектите бяха по-малко по време на глобалната карантина в периода март – май. Но истината е, че много зависи какво се предлага на публиката. Много от продуктите се произвеждат в Китай, ако не цялостно, то поне доста от компонентите. Една такава ситуация води до забавяне, та дори и невъзможност за произвеждане на обещаното. Така че може би най-големият проблем беше нарушената веригата на доставки. В платформите за набиране на средства за каузи, които са благотворителни и спадат към частта НПО, не е имало нещо необичайно. В подобни платформи често хората подават проекти, свързани с личното им здраве, или изпаднали в нужда след различни инциденти, било то наводнения или други бедствия.
А как очакваш да продължи COVID влиянието от тук нататък?
– Очаквам да видя нови решения на новите проблеми, които COVID ни донесе. Aз лично съм говорила с български проекти, които още преди няколко години имаха решения, затова как да пътуваме виртуално, да се забавляваме от вкъщи и да научим нещо ново от дивана си в хола. Тогава беше трудно да повярват хората, че може нещо подобно да им трябва. Всяка криза носи освен негативите и своите позитиви в историята на човечеството. Така че
силно се надявам, скоро да видим някой голям български проект, който да пожъне световен интерес като предложи просто решение на новите проблеми.
Ти кога и как започна да се интересуваш от краудфъндинг?
– Още 2010 година страшно много ме заинтригува темата. Започнах да следя проекти, да гледам как се развиват платформите. Няколко години по-късно вече бях на сцената и провеждах обучения и семинари по темата не само в пределите на страната ни. Най-голямата аудитория, пред която съм имала честта да се изявя, е в университета „Хамад Бин Халифа“ в Катар. Там работех с 5 екипа, които спечелиха първо и трето място в предприемаческа програма, а останалите бяха наградени в различни категории. Бях най-младият бизнес ментор в програма и прецедент в историята за най-успешно реализирани екипи от отбора на менторския екип, който оглавявах аз.
Може би трябваше да кажеш дали винаги като става дума за краудфъндинг, следва въпросът – какво е това?
– Най-трудно ми беше да обясня на баба ми какво правя. Но щом се справих с нея, после тръгнахме на един тур в страната 2016-2017 година и вече има много хора от областните градове, които не само знаят какво е краудфъндинг, а и реализираха подобни кампании в различните платформи. Въпреки това винаги, когато правя обучения започвам с този въпрос.
Участваш в различни стартъп проекти в сферата на бизнеса, но и в неправителствения сектор, още преди да се дипломираш като магистър по право в НБУ. Какво те мотивира? Как подреждаш целите?
– Опитах много пъти от чашата на провала и нереализираните проекти. За да достигнеш до желаната цел трябва много пъти да паднеш и да станеш.
Аз моята още не съм я достигнала. Истината е, че всеки проект, по който съм работила ми е давал и ми е взимал по нещо. В трудовата ми история се събира една година, в която да съм работила за друг освен за себе си. Без значение за кой от проектите си говоря, винаги сме започвали с недостатъчно пари и недостиг на човешки потенциал. Лесно е сигурно, ако тръгнеш с един милион. Уви, все още не ми се е случвало като във филмите. Колкото и да ми е било трудно винаги съм вярвала и преследвала мечтите си. Знам колко е трудно, още повече, когато работиш по проект, в който много вярваш и затова винаги съм много директна с клиентите ни. Ако са тръгнали с големите планове и многото нули в главите си, винаги ги карам да погледнат и от друга гледна точка, да пробват да разбият малко сумите и да ги заслужат поетапно.
Простичките и по-малките всекидневно поставени цели мотивират даже повече. Защото се вижда реализацията и това дава стимул на екипите, отколкото прекалено големите цели, които за да се изпълнят изискват много време, прекалено много ресурс
и когато е малък екипът, без достатъчното финансиране, става много трудно и много често хората започват да се отказват. Вярвам, че винаги трябва да се търси вариант за разделянето на проектите на части.
Това ли е най-важното?
За мен най-важното нещо в моите проекти е екипът. Аз продължавам да работя и до ден днешен с хора, участвали в екипите и на провалените ни бизнес начинания.
А в момента как са подредени проектите ти?
В момента съм се отдала да развивам консултантска и рекламна агенция „Backersway“, да правя консултации – юридически, бизнес и краудфъндинг, когато има някой интересен за семинар или академия, да се включа с обучение или менториране, гледам едно сладко бебе, строим новия ни дом и бутам по малко с малки стъпки още няколко проекта, които не са все още готови за публиката.
За твоите проекти събирала ли си средства чрез краудфъндинг?
– Нещата, които до сега съм правила, не са били подходящи за оналайн набиране на средства, но
офлайн съм прилага доста пъти краудфъндинг подхода. Аз много често споделям с клиентите си трикове, които ползвам от краудфъндинга в работата си, не само за бизнес частта, но по отношение на маркетинг и рекламата.
Снимка Bloomberg TV Bulgaria
Кои са следващите ти предприемачески проекти?
– Сага съм се концентрирала основно в бизнес развитието на сегашните ми дейности, като паралелно с това се опитвам да реализирам и няколко идеи, които стоят разписани още от преди няколко години.
Стремя се да създам повече съдържание, което да е в полза на хората, стартиращи нови бизнес начинания и такива, които са на път да създадат нови кампании, използвайки методологията на краудфъндинга.
Всичко това ще бъде реализирано с обновения ми сайт goinna.info следващата година.
Твоите предприемачески инициативи срещали ли са те с учени, които създават бизнес?
Срещала съм се в работата си с най-различни профили на хора. Правила съм обучения и съм консултирала учени, които искат да продадат творението си. Истината е, че много често, когато човек е много умен, смята, че всичко може да си направи сам. Ако не го знае, ще да го научи бързо и ще продължи само с екипа, с който са създали продукта. Много често в подобни екипи липсва бизнес и маркетинг човек, доста често и продуктов дизайнер. Съществува и мнението „аз съм го изобретил, аз ще ръководя“. Затова смятам, че
подобни инициативи като вашия проект „Предприемачи в науката“ ще дадат нужните знания и ще помогнат за разбирането на ролите в екипа, така че да имаме все повече реализирани научни проекти, които се продават и помагат на хората, а не стоят само като прекрасно разработени научни трудове по рафтове в университетите или БАН.
Каква би била твоята дефиниция за „предприемач в науката“?
Аз никак не харесвам думата предприемач. Но за мен „предприемач в науката“ е човек, който е извървял не лекият път на създаването на дадено творение, но и реализирането/монетаризирането му.
С какво ще провокираш участниците в третото издание на програмата?
По-скоро искам да ги мотивирам да не спират да правят онова, което обичат и да им покажа, че намирайки добър екип, с който да творят и да продават изработеното, да дадат добрия пример и на другите и да създадат по-благоприятна среда за развитие на науката и научния потенциал.
А на какво би искала да ги научиш?
Искам да ги науча да не се предават и да знаят, че
малките стъпки направени всеки ден водят до желания успех. Да не мечтаят, а да преследват целите си.
Както казва Питър Дракър “Предприемачеството не е нито наука, нито изкуство. То е практика.”
Благодаря ти! Очакваме срещата с теб в програмата Предприемачи в науката!
Кои са другите лектори в програмата Предприемачи в науката 2020 вижте тук.