Инна Бояджиева: Простичките и по-малките всекидневно поставени цели мотивират повече

Инна Бояджиева: Простичките и по-малките всекидневно поставени цели мотивират повече

Category : Лектори

Инна Бояджиева е един от новите лектори в третото издание на програмата „Предприемачи в науката“ на фондация Карол Знание. Тя е юрист, бизнес и краудфъндинг консултант, собственик на рекламната и консултантската агенция “Backersway”. Съорганизатор и водещ на месечните бизнес срещи Leaders.Influence.You и член на ForbesWoman Society.

Зад гърба си тя има над 70 проведени обучения на тема Crowdfunding и бизнес. Участвала е като ментор и трейнър в различни стартъп формати в България и чужбина.

Да започнем с актуалната тема. Как COVID-19 се отразява на краудфъндинга? Още с началото на пандемията у нас започнаха много дарителски акции с нов фокус от обичайните. Това как рефлектира върху проектите, които набират средства в този момент?

– Това е много интересна тема. Много хора изразяваха различни мнения – едни бяха категорично отричащи пускането на проекти, други твърдяха, че е прекрасно време, но се получи един интересен ефект. Платформите имаха обичайната си посещаемост, а проектите бяха по-малко по време на глобалната карантина в периода март – май. Но истината е, че много зависи какво се предлага на публиката. Много от продуктите се произвеждат в Китай, ако не цялостно, то поне доста от компонентите. Една такава ситуация води до забавяне, та дори и невъзможност за произвеждане на обещаното. Така че може би най-големият проблем беше нарушената веригата на доставки. В платформите за набиране на средства за каузи, които са благотворителни и спадат към частта НПО, не е имало нещо необичайно. В подобни платформи често хората подават проекти, свързани с личното им здраве, или изпаднали в нужда след различни инциденти, било то наводнения или други бедствия.

А как очакваш да продължи COVID влиянието от тук нататък?

– Очаквам да видя нови решения на новите проблеми, които COVID ни донесе. Aз лично съм говорила с български проекти, които още преди няколко години имаха решения, затова как да пътуваме виртуално, да се забавляваме от вкъщи и да научим нещо ново от дивана си в хола. Тогава беше трудно да повярват хората, че може нещо подобно да им трябва. Всяка криза носи освен негативите и своите позитиви в историята на човечеството. Така че

силно се надявам, скоро да видим някой голям български проект, който да пожъне световен интерес като предложи просто решение на новите проблеми.

Ти кога и как започна да се интересуваш от краудфъндинг?

– Още 2010 година страшно много ме заинтригува темата. Започнах да следя проекти, да гледам как се развиват платформите. Няколко години по-късно вече бях на сцената и провеждах обучения и семинари по темата не само в пределите на страната ни. Най-голямата аудитория, пред която съм имала честта да се изявя, е в университета „Хамад Бин Халифа“ в Катар. Там работех с 5 екипа, които спечелиха първо и трето място в предприемаческа програма, а останалите бяха наградени в различни категории. Бях най-младият бизнес ментор в програма и прецедент в историята за най-успешно реализирани екипи от отбора на менторския екип, който оглавявах аз.

Може би трябваше да кажеш дали винаги като става дума за краудфъндинг, следва въпросът – какво е това?

– Най-трудно ми беше да обясня на баба ми какво правя. Но щом се справих с нея, после тръгнахме на един тур в страната  2016-2017 година и вече има много хора от областните градове, които не само знаят какво е краудфъндинг, а и реализираха подобни кампании в различните платформи. Въпреки това винаги, когато правя обучения започвам с този въпрос.

Участваш в различни стартъп проекти в сферата на бизнеса, но и в неправителствения сектор, още преди да се дипломираш като магистър по право в НБУ. Какво те мотивира? Как подреждаш целите?

– Опитах много пъти от чашата на провала и нереализираните проекти. За да достигнеш до желаната цел трябва много пъти да паднеш и да станеш.

Аз моята още не съм я достигнала. Истината е, че всеки проект, по който съм работила ми е давал и ми е взимал по нещо. В трудовата ми история се събира една година, в която да съм работила за друг освен за себе си. Без значение за кой от проектите си говоря, винаги сме започвали с недостатъчно пари и недостиг на човешки потенциал. Лесно е сигурно, ако тръгнеш с един милион. Уви, все още не ми се е случвало като във филмите. Колкото и да ми е било трудно винаги съм вярвала и преследвала мечтите си. Знам колко е трудно, още повече, когато работиш по проект, в който много вярваш и затова винаги съм много директна с клиентите ни. Ако са тръгнали с големите планове и многото нули в главите си, винаги ги карам да погледнат и от друга гледна точка, да пробват да разбият малко сумите и да ги заслужат поетапно.

Простичките и по-малките всекидневно поставени цели мотивират даже повече. Защото се вижда реализацията и това дава стимул на екипите, отколкото прекалено големите цели, които за да се изпълнят изискват много време, прекалено много ресурс

и когато е малък екипът, без достатъчното финансиране, става много трудно и много често хората започват да се отказват. Вярвам, че винаги трябва да се търси вариант за разделянето на проектите на части.

Това ли е най-важното?

За мен най-важното нещо в моите проекти е екипът. Аз продължавам да работя и до ден днешен с хора, участвали в екипите и на провалените ни бизнес начинания.

А в момента как са подредени проектите ти?

В момента съм се отдала да развивам консултантска и рекламна агенция „Backersway“, да правя консултации – юридически, бизнес и краудфъндинг, когато има някой интересен за семинар или академия, да се включа с обучение или менториране, гледам едно сладко бебе, строим новия ни дом и бутам по малко с малки стъпки още няколко проекта, които не са все още готови за публиката.

За твоите проекти събирала ли си средства чрез краудфъндинг?

– Нещата, които до сега съм правила, не са били подходящи за оналайн набиране на средства, но

офлайн съм прилага доста пъти краудфъндинг подхода. Аз много често споделям с клиентите си трикове, които ползвам от краудфъндинга в работата си, не само за бизнес частта, но по отношение на маркетинг и рекламата.

Снимка Bloomberg TV Bulgaria

Кои са следващите ти предприемачески проекти?

– Сага съм се концентрирала основно в бизнес развитието на сегашните ми дейности, като паралелно с това се опитвам да реализирам и няколко идеи, които стоят разписани още от преди няколко години.

Стремя се да създам повече съдържание, което да е в полза на хората, стартиращи нови бизнес начинания и такива, които са на път да създадат нови кампании, използвайки методологията на краудфъндинга.

Всичко това ще бъде реализирано с обновения ми сайт goinna.info следващата година.

Твоите предприемачески инициативи срещали ли са те с учени, които създават бизнес?

Срещала съм се в работата си с най-различни профили на хора. Правила съм обучения и съм консултирала учени, които искат да продадат творението си. Истината е, че много често, когато човек е много умен, смята, че всичко може да си направи сам. Ако не го знае, ще да го научи бързо и ще продължи само с екипа, с който са създали продукта. Много често в подобни екипи липсва бизнес и маркетинг човек, доста често и продуктов дизайнер. Съществува и мнението  „аз съм го изобретил, аз ще ръководя“. Затова смятам, че

подобни инициативи като вашия проект „Предприемачи в науката“ ще  дадат нужните знания и ще помогнат за разбирането на ролите в екипа, така че да имаме все повече реализирани научни проекти, които се продават и помагат на хората, а не стоят само като прекрасно разработени научни трудове по рафтове в университетите или БАН.

Каква би била твоята дефиниция за „предприемач в науката“?
Аз никак не харесвам думата предприемач. Но за мен „предприемач в науката“ е човек, който е извървял не лекият път на създаването на дадено творение, но и реализирането/монетаризирането му.

С какво ще провокираш участниците в третото издание на програмата?

По-скоро искам да ги мотивирам да не спират да правят онова, което обичат и да им покажа, че намирайки добър екип, с който да творят и да продават изработеното, да дадат добрия пример и на другите и да създадат по-благоприятна среда за развитие на науката и научния потенциал.

А на какво би искала да ги научиш?

Искам да ги науча да не се предават и да знаят, че

малките стъпки направени всеки ден водят до желания успех. Да не мечтаят, а да преследват целите си.

Както казва Питър Дракър “Предприемачеството не е нито наука, нито изкуство. То е практика.”

Благодаря ти! Очакваме срещата с теб в програмата Предприемачи в науката!

Кои са другите лектори в програмата Предприемачи в науката 2020 вижте тук.


8000 лв. докторантска стипендия

Докторантска стипендия

Носителят на докторантската стипендия за 2020 г.

Награда Предприемач в науката

Награда Предприемач в науката

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close